Den Europeiske Union (EU) gjør fremskritt for å håndtere global avskoging med en ny banebrytende lovgivning: EUDR. EUs Avskogingsforordning, EUDR, har som mål å sikre at produkter som selges i EU ikke bidrar til avskoging, hverken innenfor eller utenfor unionen. Denne lovgivningen har store konsekvenser for toppledere, bærekraftsansvarlige og de som jobber med styring av forsyningskjeden for råvarer som palmeolje, soya, storfekjøtt, tre, kakao, kaffe og gummi, samt produkter avledet fra disse råvarene.
EUDR byr på både utfordringer og muligheter for selskaper i EU og deres globale handelspartnere. I denne artikkelen skal vi se nærmere på EUDR, hvorfor den er viktig for bedrifter i alle størrelser, implementeringsprosessen og krav til lovlig produksjon, dens innvirkning på globale forsyningskjeder og de kritiske stegene for å være forberedt på samsvar.
Hva er EUDR, og hvorfor er den viktig?
Avskoging og skogforringelse er globale problemer med alvorlige konsekvenser, inkludert tap av biologisk mangfold, forstyrrelse av økosystemer og akselererende klimaendringer. EUs avskogingsforordning er utformet for å bekjempe disse problemene ved å etablere nye krav til selskaper som plasserer relevante råvarer og produkter på EU-markedet eller eksporterer dem fra EU.
Målet er enkelt: Produkter som har bidratt til avskoging eller ulovlig hogst, kan ikke komme inn på EU-markedet. Selskaper må bevise, gjennom et aktsomhetssystem, at produktene deres stammer fra områder som ikke har blitt avskoget etter 31. desember 2020.
Fra et forretningsperspektiv er det ikke et alternativ å ignorere EUDR. Manglende etterlevelse vil føre til store bøter og begrenset tilgang til EU-markedet, noe som påvirker lønnsomheten og omdømmet i negativ retning. Dette medfører også en risiko for forstyrrelser i forsyningskjeden for bedrifter som ikke er ordentlig forberedt.
Hvordan påvirker EUDR globale forsyningskjeder?
Implementeringen av EUDR gir ringvirkninger gjennom globale forsyningskjeder og endrer måten råvarer produseres, bearbeides, handles og forbrukes på. La oss se nærmere på de ulike effektene:
1. Økte krav til åpenhet og sporbarhet
Selskaper må spore opprinnelsen til produktene sine for å demonstrere samsvar. Dette betyr at man må ha oversikt fra høsting av palmeolje eller felling av trær, gjennom alle behandlingsstadier, helt frem til sluttproduktene når forbrukeren. EUDR krever også at operatører sender inn erklæringer om aktsomhetsvurdering som bekrefter at de overholder forordningen.
Behovet for nøyaktig datainnsamling og -bruk blir avgjørende for å etablere en tydelig forsyningskjedeadministrasjon. Geolokaliseringsdata og til og med potensielt bruk av nye teknologier som blokkjedeteknologi for sporbarhet kan spille en rolle for å vise transparente og sporbare registreringer.
2. Endring av innkjøpsmønstre
Selv om samsvar ikke krever eksklusiv innkjøp fra bestemte land, etablerer EUDR risikobaserte klassifiseringer for land basert på nivået av avskogingsrisiko. Implementeringen av EUDR fører til at bedrifter revurderer eksisterende leverandørforhold og ser mot Malaysia palmeoljepriser og andre.
Den økte vekten på innkjøp fra land med robuste sertifiseringsordninger og effektiv skogforvaltningspraksis bidrar til å drive etterspørselen mot bærekraftig produserte råvarer. Mange av disse sertifiseringene innebærer revisjoner, risikovurderinger, risikoreduserende tiltak, overvåking og metoder for kontinuerlig forbedring. Selskaper med klare forpliktelser til robusthet i forsyningskjeden oppnår en betydelig fordel.
3. Viktigheten av partnerskap
Samarbeid mellom interessenter på tvers av globale forsyningskjeder er avgjørende for effektiv samsvar med EUDR. For eksempel har Team Europe-initiativet for avskogingsfrie verdikjeder forpliktet seg til å bidra med midler for å hjelpe produsentland. I tillegg har initiativer som frivillige partnerskapsavtaler (VPA) fremmet samarbeid i årevis for å implementere EUs tømmerforordning.
EUDR pålegger operatører å verifisere og analysere innsamlet informasjon, noe som ytterligere understreker samarbeidsinitiativer for å legge til rette for datadeling, samsvarsprosedyrer og bærekraftig skogbrukspraksis. Dette viser at samarbeid strekker seg utover bare å overholde EUs regelverk – det bidrar til å fremme systemiske endringer mot bærekraftige forsyningskjeder globalt.
Juridiske produksjonskrav og håndhevelse
Et sentralt aspekt ved EUDR ligger i kravet om lovlig produksjon, som bygger på tidligere lovgivning. Ved å kreve at råvarer og deres derivater overholder alle relevante lover i produsentlandet, presser EU på for bærekraftig utvikling og håndhevelse av juridiske krav knyttet til:
- Skogforvaltning og landrettigheter
- Ulovlig hogst og handel
- Rettigheter til arealbruk
- Personvernregler, spesielt viktig ettersom åpenhet i forsyningskjeden krever innsamling av data
- Menneskerettighetene til urfolk, lokalsamfunn og arbeidere
Dette går utover avskoging og fordyper seg i etisk og sosialt ansvarlig innkjøp. Selv om noen kritiserer EU for å ha gått for langt ved å kreve samsvar med lovverket utenfor sine grenser, setter det nye presedenser for etiske globale forretningspraksiser.
Implementering og risikoreduserende tiltak
EUDR bruker et tredelt benchmarksystem. Dette systemet vurderer avskogingsrisikoen på lands- eller regionnivå som høy, standard eller lav. Avhengig av den bestemte risikokategorien tilpasses hyppigheten av revisjoner og andre krav. Steder med høyere risiko står overfor strengere tiltak. Operatører og handelsmenn må utføre sin aktsomhetsvurdering i tråd med EUs etablerte vurderingskriterier, som kan ses på den fullstendige listen over gjeldende vurderingskriterier og gjennom EUs offisielle forordning om avskogingsfrie produkter.
Dette systemet fremmer proaktive tiltak fra selskapenes side. Disse tiltakene innebærer å implementere strengere prosedyrer for aktsomhetsvurderingsprosessen og bruke robuste risikoreduserende strategier. Selskaper bør begynne å samle inn relevante data, forbedre åpenheten, gjennomføre robuste interne revisjoner, engasjere seg i forhåndsvurderinger og til og med potensielt bruke tredjepartsplattformer for samsvar og verifisering.
EUDR-ressurser og verktøy for samsvar
Både EU og eksterne organisasjoner tilbyr en rekke nyttige verktøy og ressurser for å støtte bedrifter i å navigere i samsvarsprosessen.
- Vanlige spørsmål om EUs avskogingsforordning (EUDR FAQ) :Gir klare forklaringer og avklaringer om ulike aspekter ved lovgivningen.
- EUDR Scoping Tool v2.0 :Hjelper selskaper med å forstå hvilke bestemmelser i EUDR som gjelder for dem, basert på deres produkter og markedsadgang.
- Nyhetsbrev fra PEFC :Gir interessenter mulighet til å holde seg oppdatert på de siste PEFC EUDR-nyhetene.
- EUs skogkart :Tilbyr et omfattende visuelt verktøy som viser skogdekket per 31. desember 2020, noe som er avgjørende for å forstå samsvar med EUDR. ,
- Avskogingsforordningen: Miljødirektoratets oversikt over EUDR-regelverket.
I tillegg tilbyr spesialiserte konsulenter og organisasjoner med fokus på samsvar med EUDR, skreddersydde tjenester for å imøtekomme bedriftsspesifikke krav.
Utfordringer og hensyn
EUDR representerer en ambisiøs plan, og suksessen avhenger av at man er nøye med å ta hensyn til noen sentrale punkter:
1. Implementeringsutfordringer
Å sikre utbredt og effektiv innføring av nye systemer og prosesser i ulike globale forsyningskjeder er en kontinuerlig utfordring. Konsekvent håndhevelse i ulike land er nødvendig. Imidlertid er det sannsynlig at det vil være varierende forskrifter i landene der disse råvarene produseres, og uoverensstemmelser i håndhevelsen.
I tillegg står småbønder overfor betydelige hindringer for å overholde kravene, noe som risikerer å ekskludere dem fra EU-markedene. En forpliktelse til samarbeid og omfattende interessentinvolvering bidrar til å håndtere dette hinderet for å sikre en rettferdig og inkluderende implementering som tar hensyn til både miljømessige og sosioøkonomiske faktorer.
2. Potensielle utilsiktede konsekvenser
Det er en risiko for at avskoging rett og slett forskyves fra EU-markedene til markeder utenfor EU. Det må tas nøye hensyn til mulige konsekvenser i land utenfor EU, i samarbeid med både produsentland og globale partnere. Data bruk og sikkerhet i samsvar krever nøye oppmerksomhet ettersom informasjon samles inn fra bønder og produsentbedrifter i ulike deler av verden.
Veien videre
EUs avskogingsforordning (EUDR) har store implikasjoner. Den representerer et vendepunkt for bedrifter og et stort skritt for å håndtere den komplekse og dypt rotfestede utfordringen med avskoging på global skala. Når EUDR trer i kraft, vil alle aktører innen relevante forsyningskjeder måtte tilpasse seg det nye regulatoriske landskapet.
Selv om implementering av EUDR byr på innledende utfordringer, kan det å omfavne visjonen bane vei for bærekraftig forretningspraksis, forbedret integritet i forsyningskjeden og positive miljøendringer. Gjennom aktivt engasjement, samarbeid og proaktiv tilpasning til kravene i EUDR kan selskaper frigjøre langsiktig verdi, sikre sin posisjon i EU-markedene og spille sin rolle i å skape en fremtid der bærekraftig skogbrukspraksis er den nye globale normen.
Ameta kan hjelpe ditt selskap med datafangst og sporing for å være i samsvar med EUDR. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale.